11-09-07

El Chorro

Zoals u misschien kon vermoeden ben ik even in een andere wereld geweest… De Voorbije 4 dagen hebben we gespendeerd in het land van de oude IncaCulturen en hebben we de El Chorro-trek gewandeld en een half dagje afgesloten in Coroico(zie eerder).

De eerste dag is het vertrek iets boven La Paz op 4000m en dan direct een stevige beklimming tot iets van een 4800m. Het weer den eersten dag was allesbehalve, waardoor we heel wat prachtige Andeszichten hebben moeten missen. De beklimming leidde ons naar het land van de eeuwige sneeuw, en vermits het weer heel slecht was, inclusief sneeuwstorm! Uiteindelijk viel dat allemaal nog wel mee, ook de hoogte op zich (ook de incas kauwden coca, dus waarom zouden wij de natuur en ons eigen lichaam tarten en dat niet doen…). Daarna was het heel de dag plat of afdalen. Dat lijkt op het eerste zicht redelijk op’t gemak, maar een goeie 1500m dalen op nen dag is NEFAST voor Jos zijn knieen! Ook het weer veranderde door het hoogteverschil, en in plaats van regen kregen we dus een stevige portie regen en mist voorgeschoteld. Gelukkig klaarde het op tegen dat we onze kampplaats en de eerste sporen van de jungle tegenkwamen! Kampvuurtje, sterretjes, ne stevige spaghetti (de Belgen kookten), Singani (lokaal alcoholisch brouwsel dat voor even de kniepijn verzacht heeft;-) ),…

Dag 2 begon met een heerlijk weertje en direct ook de warme junglevochtigheid! Van de winterjas en windstopper rats naar de T-shirt! Dag 2 zou ons heel de tijd op ongeveer hetzelfde niveau moeten houden, maar de incas hadden blijkbaar besloten dat dat ook kan met veel stijgen en dalen… Gelukkig was de kniepijn al wat beter, en Jos was in topvorm! Op een uurtje minder als het gewone schema was de klus geklaard en kwamen we dood maar gelukkig aan in kampplaats 2. Dit was net op tijd, want vlak erna kwam er een jungleregenbuitje opzetten om u tegen te zeggen!

Dag 3 beloofde meer jungle en vermits het schitterend weer was ook veel meer warme vochtigheid. Daardoor was het zicht heel mystiek en moeilijk fotografeerbaar, gezien er een constante warme nevel hing(jungle weet u wel…). Het Inca-pad werd hier iets typischer en extremer, langs rotswanden en bergen vol oerwoud! Gezien dit op enkele beklimmingen na veel lager was, vond ikzelve het veel doenbaarder…

Het einde was een klein dorpje dicht bij Coroico, en na 3 dagen wandelen zijn we daar welverdiend gaan uitrusten! Helaas zijn daar niet veel fotos van, want ons kaartje was vol…

Ik hoop dat de fotos een beetje een sfeer scheppen van de omstandigheden en de schoonheid van het veranderende landschap. Voor de rest raad ik u aan van het bij op uw lijstje te zetten van dingen die u nog MOET doen, zeker als u Bolivia wil zien, want ongeveer alle klimaatregios komen er in voor en de Incaspirit leeft nog een beetje door langs de trek! Voor de rest… Niets dan respect voor de knieen van de Incas!!!

Deze week wordt waarschijnlijk mijn laatste hier, want vrijdag vertrekken Clodi en Ik hoogstwaarschijnlijk naar Madidi, een junglegebied ten noorden van LaPaz, AmazoneStijl!

Groeten van uw bosmens!!!

En Nu: de fotos!

Dag1JosIndDeSneeuw
Uw verteller in de eerste(verse) sneeuw

Dag1TrinidadSneeuw
De Heilige Drievuldigheid in het land van de eeuwige sneeuw

Dag1SneeuwStorm

2 schimmen in de sneeuwstorm op weg naar de bergpas

Dag1Cumbre
Op het hoogste punt een paar Cholitas met hun Llamas... Welkom in IncaLand!

Dag1JosMist
Uw verteller een paar honderd meter lager: regen en mist!

Dag1CholaLlama
Wederom een Cholita met haar Llamakudde...

Dag1groep
Een groepsfoto (Matti, Clodi, Hernan, Pamela, Pablo en ikzelf)

Dag1MiddagPauze
Het middageten ergens in een berghut(onze drie Boliviaanse medewandelaars)

Dag1Plekje
Ergens een Idyllisch hutje aan de rand van de afgrond(die u niet ziet omwille van de mist...)

Dag1Jungle
De eerste blikken op de komende junglevalleien(vanuit het hooggebergte)

Dag1Trail
Waarna het pad ook stillaan een groener karakter kreeg...

Dag1Kampvuur
En ´s avonds het kampvuur...

Dag2ClodiBadkamer
Clodi neemt de dag erna een stevig ijskoud bad in de nabije bergrivier

Dag2Kindjes
De kindjes van het dorpje (3 huizen) waar we overnachtten, spelend met hun watervoorziening(afkomstig van dezelfde rivier als waar u Clodi in zag baden...)

Dag2Coca
Voor het vertrek nog even een coca-tje prepareren...

Dag2JosHalfDood
Na de eerste degelijke beklimming toch een beetje dood...

Dag2CloJungle
Clodi riekt de jungle en komt thuis!

Dag2Llama
De Llama die mee middag wou komen eten...

Dag2Rugzak
Hetgeen ik drie dagen heb meegesleurd (dank u tevens ouderschap, het is ne goeie en ik heb hem ineens in alle weersomstandigheden kunnen testen)

Dag2Trail
Het pad door de jungle werd steeds dichter begroeid, en ook al kan u het hier niet zien, de afgronden werden steeds stijler...

Dag2JosDood
Ook Coca knabbelen lost niet alle hoogteproblemen op... Ge kunt maar zo goed omhoogwandelen als da ge kunt omhoogwandelen eh... En ook al ben ik redelijk tevreden van die kwaliteiten bij mezelve, ik moet toegeven, HIER WAS HET EVEN OVER!

Dag2Badkamer
De badkamer op kampplaats 2 (dromen over warme douches en een deftige wc´s is verboden op de incatrail!)

Dag3UitzichtCamping
Over het uitzicht op kampplaats 2 viel dan weer inder te klagen! Tenminste als ge wel te vinden zijt voor bergen met jungle (en NIETS dan jungle)

Dag3IncaTrail
Alles werd op dag drie weer wat tropischer, en dus ook het IncaPad

Dag3JungleHernan
Hernan in het oerwoud

Dag3VlindersWaterval
Een kudde, nen tros, een roedel,... enfin hoe ge ook een collectie vlinders noemt, aan de voet van een waterval... De gele en zwartoranje vlinders waren overal waar er water was, de oranje en witte vlinders overal waar er Llamakak lag (Dat was waarschijnlijk de meest zinloze informatie die u hier ooit vond, maar ook zij heeft bestaansrecht!)

Dag3LaatstePauze
De Allerlaatste pauze!

Dag3FinDelCamino
Fin Del Camino (beschaving komt over als een lelijk ding na drie dagen natuur... Oftewel kan het ook wel gewoon dit dorpke geweest zijn... In elk geval hadden ze er koude Huari! (de oplettende lezer weet nog wel wat dit is...)

CoroicoMaffy
Als afsluiter nog een foto van Matti met datgene wat hem het nauwst aan het hart ligt. Alstublieft: Matti en de kleine papegaai, Coroico, 10-09-2007

03:26 Gepost door Gustave in [Bolivia_week_8] | Permalink | Commentaren (7) |  Facebook |

Wat een vette tocht! Dees staat Zeker op mijn "lijstje-van-ooit-te-doene-dingen"! En sneeuw!!!
Zalig! Amuseer jullie nog deze laatste dagen.
Groeten!

PS: mmmmmmmmmmmmm Huari!

Gepost door: HenC | 11-09-07

Wauw!!! Dit is echt geweldig. Mij heb je alvast jaloers gekregen (weeral!)
Geniet nog van je laatste weekje daar en veel plezier op je volgende trip!

Gepost door: Atché | 11-09-07

yup schoon dingen en dingen die ge alweer maar kunt bijschrijven op de lijst van, dit heb ik alweer gedaan in men leven. Ik zal het zelf nooit doen, maar ik heb het wel op foto gezien :).
De foto waar ge uitgeteld zijt is wel zalig moest ge de context ni kennen, ik weet ni of ik het er beter van af zou brengen (waarschijnlijk slechter).
Allay tot de volgende (volgende week ben ik wel web voor een weekje).

Gepost door: siemp | 11-09-07

'De mooiste wandeling ooit' was dus duidelijk geen understatement...De natuur,het sfeertje en de cultuur van de inca's die meezweeft op je foto's maken dat dromenland weer wat groter is geworden!

Gepost door: Rita | 11-09-07

Knappe verhalen Thomas, geniet er nog een beetje van,we hebben alvast mee genoten van de foto's (!) en hopelijk is de terugreis ietsje milder dan je vertrek .....

Gepost door: hugo en lieve v.g. | 12-09-07

Zal een kortje worden,want moet dringend gaan thesissen,MAAR: indrukwekkend! En kom nu maar snel naar huis :-)

Gepost door: t zusje | 13-09-07

Nice nice hombres!Geniet nog hard van t zintuiglijke feest ginder, tzal ondanks al het gemis her en der(aan beide kanten van de oceaan dus)
VEEL te snel voorbij zijn die laatste dagen.
Ben volgende week dus ook weekske weg, maar kijk uit naar het wederzien achteraf.